Kisegítő eszközök

Blog

A hang teremtő és éltető, átalakító erő: a Lélek visszhangja az anyagban és lelkünkben egyaránt. 

Ázsiában több ezer éve tudják, hogy a világ kozmikus frekvenciák, rezgés-hullámok erőtere, és ennek legkifejezőbb princípiuma az emberi hang. A különböző kultúrákban már évezredek óta használnak spirituális, gyógyító, illetve önmegvalósító céllal bizonyos mondatok, szavakat vagy hangokat. Ezeket halkan vagy hangosan ismételgetik, kántálják, éneklik egyedül vagy kórusban. Aki már hallotta, például a tibeti buddhist szerzeteseket recitálni, zengők basszus hangon, rendkívüli mély hangfekvésben, átélhette annak felemelő drámai hangulatát és tudattisztító hatását. Említhető még a gregorián ének, a táltosok dobbal kísért éneklése, a müezzin imára szólító hangos hívása vagy a jógi monoton mormolása is.

Az emberi hangok ilyen használatának szinte mágikus ereje van. Elménket, idegrendszerünket átalakító és gyógyító hatással rendelkezik, bensőnk halhatatlan központjához, a lélekhez vezet el bennünket.

Minden létezőnek megvan a saját rezgése, illetve gyakran a hallható hangja, zenéje. A virágoknak, a fáknak és réteknek, a hegyeknek és völgyeknek, a csillagoknak más-más az éneke, és minden ember testének is más a szimfóniája. Mindazt, amit az ember érez és megél a fájdalom és ujjongó öröm közötti széles skálában, tökéletesen érzékeltetnii tudja például a szitár, a negyed hangok lehelet-finomságával. 

Az indiai zenekultúra kamarazene-elvű művészet. Legfontosabb jellemzős rögtönzéses jellege, legyen akár vokális vagy instrumentális, melyben az előadóművészek között ki-ki megmutathatja virtuóz tudását, kreatív szabad fantáziáját, intuitív képességét, lelkiségének a kifejezését. Négy közismert húros hangszert említek: pengetős hangszer a vína, amelynek hét húrja és két gömbölyű nagyméretű rezonáló teste van. Kifejezetten mély zengésű hangjaival elősegíti az emberben a kívánt meditatív, harmonizált nyugalmi állapotot. 

A tambura elengedhetetlen háttér hangszerként szerepel az indiai instrumentális és vokális hangzás világban egyaránt. Ennek az álló helyzetben használt, lant típusú hangszernek a húrjait a melódia hangsorának laaphangjára és kvintjére hangolják. Az üres húrok folyamatos, lágy érintésével megszakítás nélküli zengő tonális keretet nyújtanak a zeneműnek. A sajátos és andalító hangeffektusokat felerősíti az alsó testrész félgömbrésze ugyanúgy, mint a szitárnál. A szárod viszonylag rövid pengetős hangszer, ércesen zengő hangjait sokan szeretik. Az alsó rezonáns félgömbrészen felül még egy felső, kisebb gömböt is tartalmaz. 

Az indiai zene világában felülmúlhatatlan szép hangokat interpretáló hangszer a szitár. A klasszikus szitárzene hallgatása igazi műélvezet, mondhatni örömteli szellemi-lelki gyakorlat.

Minden rága egy-egy önálló zenei mű, imporvizálható dallamkeret. A zenemű első része lassú tempójú, esetleg lágy átmenettel mélyebb (basszus) hangzásúvé, meditatív-elmélkedővé válik a mű rögtönzésszerű interpretálása. Ez az alap, amelyben hallhatóak az egyedi rága jellemző (más rágától különböző) hangjai. Második rész a dzsor, amely már lassan fokozódó tempójú és ritmikus. Az első két rész hatásos kísérő zenéje lehet a meditációnak, az elmélkedésnek, illetve a hatha-jógázásnak. A harmadik és negyedik részt a fokozatos gyorsulás, erőteljesen lüktető ritmus jellemzi. A gyors tempóhoz rendszerint ritmushangszer: tabla is társul, a rága végén hirtelen lelassul a zene. Formailag ez annyit jelent: van egy hosszabb, elmélkedő bevezetés, ezután jön a dallam kifejtése és lezárása. 

Az indiai zenében a melodikus hangok érzelmi állapotokat, bölcseletet fejeznek ki. Minden rágának megvan a maga hang csoportja, mely részben meghatározza a hangulatát - ez a fű motívuma. Mindegyik zeneműnek van egy domináns hangja (vadi) amely hangsúlyozottan sokszor fordul elő benne, ez adott esetben a "hangok királya". 
Ami elbűvölően hat a hallgatóra, az például a szitárzenében az úgynevezett díszítő hangok végtelen vairációi. Ez tulajdonképpen a megpendített hang hajszálfinom árnyalatait jelenti, leheletnyi nüanszokat, melyeket a húrnak a húrlábon történő vízszintes irányú meghúzásaival-visszaengedéseivel lehet elérni. Ezeket az emelkedő-ereszkedő hanghajlásokat csak a tökéletes érzékenységű, abszolút hallású szitárművész tudja megvalósítani. 
 
Az ind zene szakrális szépségében felfedezhető az is, ami emberi füllel nem hallható. A megnyilvánult zenei hang mögöttese a meg nem szilvánuló hang: Anáhatá Szvára. Ennek a zenének ez a transzcendens tartalma, amely a megnyilvánult zenében, illetve a sokszori pillanatnyi csöndben rejtőzik, belső hallással érzékelhetően. Isten közli önmagát az ilyen zenében, isteni szépségét a hangok közé és mögé rejtve. 
 
Akár valamely szenvedélyt, hangulatot vagy bölcselmet fejez ki az adott rága, az szoros összefüggésben van egy évszakkal vagy bizonyos napszakkal. Így a napkelte előtti reggeli vagy délelőtti, illetve délutáni, kora esti vagy késő éjszakai rága má-más érzelmet, gondolatot fejez ki. 
 
A klasszikus indiai szitár (és a többi hangszer) zenéjének szépségét elsősorban szívünkkel tudjuk megismerni, és csak másodsorban elemző elménkkel. Akár a napszakok, akár valamilyen érzelmi töltésű téma szerint választjuk ki a zeneművet, hagyjuk, hogy spontán hasson ránk! A rága hallgatása közben szinte látjuk a hangok színeit, átéljük a meditatív elmélkedés melengető nyugalmát, a felgyorsuló és lüktető hangáradások hevületét, a támája szerinti fájdalmas, elgondolkodtató üzenetét vagy örömteliségét. A rágában benne vannak az univerzum és az ember lelkének hangjai: ez az Önvaló zenéje. 

Akik már nálam jártak:



Bejelentkezés

Rólam

Cserey Viktória

Egész eddigi életemet végigkísérte a test, a lélek és a szellem hármasságának szemlélete, melyet szeretnék másokkal is megismertetni.

Vallom a létezés egységét, hogy össz-hangban éljünk testileg, lelkileg, szellemileg a Nagy Egésszel, és a részeként TUDATOSAN is kapcsolódjunk hozzá. Fontosnak tartom, hogy törekedjünk a harmóniára, mert ezáltal láthatjuk meg létezés szépségét.

Ebben segítenek a hangfürdőim is, hiszen a magasabb frekvenciák finomítják az érzékelést, segítenek a felismerésekben, és eredendő természetességünk alap programjához vezetnek vissza minket.

Ezen frekvenciáknak köszönhetően olyan mélyrelaxációs állapotba kerülhetünk, ahol erőteljesebb stresszoldás érhető el, melynek következtében nemcsak fizikailag, de lelkileg is feltöltődik az ember.

Tovább
Vitál Hang